De paascampagne van een bekende winkelketen is opnieuw onderwerp van kritiek. Kreeg het warenhuis vorig jaar het verwijt een knieval te maken voor de islam, dit jaar wordt de winkelketen onder andere seksisme verweten.
In de nieuwe campagne introduceert de winkelketen de ‘wereldberoemde’ familie paashaas: stuiterbal Richie, zijn nette zusje Inez, hun elegante en lieve moeder Juliëtte en vader Charles, de haas des huizes. De hazenfamilie helpt de winkelketen met het verstoppen van paaseieren voor ‘de grootste paaseizoektocht ooit’.
De paascampagne is amper drie dagen oud maar krijgt al heel wat kritiek op social media. Zo stoort Chantal Koolsma uit Hellevoetsluis zich aan het stereotiepe gezinsbeeld van een vader, moeder en twee kinderen dat de winkelketen neerzet. ‘Beetje jammer. Wie zegt dat de paashaas hetero is?’, schrijft ze op Twitter.
De onderneemster begrijpt de keuze ook om persoonlijke redenen niet. ,,Ik ben zelf lesbisch. Als kind groeide ik bovendien op met het beeld van een alleenstaande paashaas die eitjes verstopt. Waarom moeten daar nu opeens een gezin bij worden gesleept? Ik vind sowieso dat de detailhandel aan het doorslaan is met de paasbeleving. Pasen wordt steeds meer neergezet als een feest waarop je met de hele familie moet dineren, net als met kerst. Vorig jaar ook al”, zegt de onderneemster.